Lesgeven
Lesgeven is mijn lust en mijn leven. Ik sta voor de klas, of in de gymzaal of in een andere ruimte voor de meest uiteenlopende groepen. Allemaal hebben ze hun charme. Volwassenen die hun hoofd willen leegmaken en lekker willen spelen, theaterliefhebbers die ook wel eens zelf op de vloer willen staan om te ‘shinen’, kinderen van basisscholen of voortgezet onderwijs die via de school een echte professional voor de groep krijgen. Ook bijzondere groepen zoals de Internationale Schakelklas waar leerlingen in zitten die korter dan twee jaar hier zijn en de Nederlandse taal nog niet beheersen.
De ene groep is de andere groep niet. Juist die variëteit en de reden waarom ze samenkomen, maakt het docentschap zo afwisselend. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de zomerschool waar jongeren van verschillende afkomst vrijwillig met elkaar twee weken taaltheater volgen en zo spelenderwijs Nederlands leren. Of die fantastische groep Syrische vrouwen in Sassenheim waar theater als middel werd ingezet om sociale vaardigheden te verwerven.
Voor wie en hoe?
Kinderen, volwassenen, bijzondere groepen
bijvoorbeeld: Zomerschool, taaltheater ISK Delft,
Syrische vrouwen Sassenheim
Lesgeven kan op veel manieren. Natuurlijk live maar ook online, hybride (klassikaal en online) veel is mogelijk in overleg
Reacties
‘Theaterdocent Carolien Hoogendoorn heeft diverse workshops en toneellessen gegeven op onze school in Delft. Wij hebben haar de laatste jaren meermalen ingehuurd om projecten te begeleiden en om workshops (toneelspel/theater) te geven. Het leerrendement van haar activiteiten is groot: Zij is in staat om in korte tijd een groep leerlingen aan zich te binden door zich voor de volle 100% te geven en zelf de eerste – kwetsbare – speler te zijn. De opbouw van haar lessen is zeer gestructureerd en zit goed in elkaar. Leerlingen gaan met veel plezier aan de slag met de oefeningen en improvisaties die zij met veel enthousiasme aanbiedt. De eindpresentaties zijn een genot om naar te kijken; aanstekelijke scènes waar het spelplezier van afspat. En die tegelijkertijd wel aanzetten tot nadenken.’
Nico Duivenvoorden, MEM Vice Principal at ISW Interconfessionele Scholengroep Westland
‘De afwisseling in de oefeningen en het impulsieve en laagdrempelige vond ik fijn. Ik heb tijdens elke les wel leermomenten gehad. Ook door de uitleg na een oefening ‘Hé wat gebeurde er nou dat het interessant werd, wat liep er nou stroef en hoe kwam dat?’. En ik dacht jeetje, er zit een hele wereld achter van theater.’
‘Je opent kanalen als je je lichaam erbij betrekt. Het non-verbale. Al die originele oefeningen van wakker maken met muziek, beweging. En de veiligheid die wordt geboden. Durven falen. En als de energie even laag was, kwam Carolien met d’r toverstokje en een passende oefening, en voelde iedereen zich daarna weer chill.’
‘Ik heb afgelopen periode veel thuis gewerkt en had weinig contact met anderen. En dan dit te hebben en je expressie los te kunnen laten in spel is heel lekker. Je wordt er emotioneel rustiger van. Daar merk ik op mijn werk nu ook veel van’.
Deelnemers beginnersgroep volwassenen